Česká společnost pro hypertenzi upozorňuje: „Vysoký krevní tlak nebolí, ale zabíjí.“ Vysokým krevním tlakem v České republice trpí přibližně 40 % populace ve věku 25 až 64 let. Je zrádný a může vést k závažným zdravotním komplikacím jako jsou mrtvice, infarkt myokardu, selhání srdce, demence nebo problémy s erekcí. Jsme společností, která léčí srdcem, a pomáháme vám zdravotní potíže nejen řešit, ale v první řadě jim předcházet. Pojďme se společně podívat na to, jak můžete svůj krevní tlak přirozeně snížit.

Co je to krevní tlak a jaká je jeho funkce? 

Krevní tlak udává hodnotu síly, jakou naše krev působí na stěny tepen. Tato síla je nezbytná k udržení krevního oběhu a tím k zajištění dodávek živin a kyslíku pro celé naše tělo.

Krev je pumpovaná srdcem, které střídá dvě fáze – fáze pumpování a odpočinku. V momentě, kdy se stahuje levá srdeční komora, měříme systolický tlak, v momentě odpočinku mezi stahy tlak diastolický. Systolický tlak je první číslo před lomítkem, diastolický tlak značí číslo druhé.

Jak poznáte, že máte vysoký krevní tlak?

Váš krevní tlak měřený v ambulanci lékaře by měl dosahovat hodnot pod 140/90 mm Hg. Pokud si měříte tlak sami doma, neměl by přesáhnout 135/85 mm Hg. Hodnoty krevního tlaku se v průběhu života mění. U dospělého by se krevní tlak měl správně pohybovat ideálně okolo 120/80 mm Hg.

To, že vám v tepnách proudí krev pod velmi silným a nebezpečným tlakem poznáte na základě některých příznaků. Patří mezi ně například bolest hlavy, závratě, hučení v uších, krvácení z nosu, nespavost, bušení srdce, bolest na hrudi, nadměrné pocení nebo celková únava. 

Jak můžete krevní tlak přirozeně snížit?

Vysoký tlak mohou mít na svědomí nejrůznější vlivy. Dobrou zprávou je, že většinu z nich můžete vhodnou životosprávou příznivě ovlivnit. Jediné dva faktory, na které vliv nemáte, jsou věk a rodinná zátěž. S přibývajícími léty riziko vysokého tlaku roste. Stejně tak, pokud někdo z vaší rodiny hypertenzí trpí, je vyšší pravděpodobnost, že pro ni máte genetickou predispozici i vy. Co tedy můžete pro zlepšení svého tlaku udělat?

1. Hýbejte se

Vysoký krevní tlak častěji postihuje lidi trpící obezitou a také ty, kteří mají sedavé zaměstnání. Fyzické aktivitě se věnujte alespoň 30 až 60 minut denně. Nemusíte chodit rovnou do fitka. Například půlhodina svižné chůze na čerstvém vzduchu je prospěšná nejen vašemu fyzickému zdraví, ale přispívá i k duševní pohodě. Při chůzi se vám aktivují neuronální okruhy, což vám zároveň přinese lepší náladu. Podle psychologů je to jeden z účinných způsobů, jak předcházet depresím.

2. Jezte zdravě  

Vyhněte se těžkým, nezdravým jídlům z fastfoodů a místo toho do svého jídelníčku zařaďte luštěniny, ryby, ořechy a alespoň několik kusů ovoce a zeleniny denně. Tučná a uzená masa, přepalovaný tuk a slazené nápoje výrazně omezte. Jídla připravujte ideálně z čerstvých surovin a na polotovary raději úplně zapomeňte. Většinou totiž obsahují velké množství soli a tuků.

3. Nepřesolujte

Sůl nad zlato? Ano, nepřidávejte však do jídel více soli než je nezbytně nutné. Brambory a zeleninu solte až na talíři. Při vaření spotřebujete mnohem větší množství soli a chuť se stejně vytratí. Namísto pouhé soli dochucujte pomocí čerstvých nebo sušených bylinek, které nejenže povýší vaši gastronomii, ale jsou také zdraví prospěšné.

4. Pijte s mírou

V rozumné míře může být alkohol zdraví prospěšný. To znamená přibližně 2 dcl červeného vína u mužů a 1 dcl vína u žen. Naopak pitný režim nealkoholických nápojů není radno podceňovat. Každý den vypijte maximálně 2 litry tekutin – vodu, minerální vodu nebo neslazené zelené či bylinné čaje.

5. Zhubněte

Nadváha škodí nejen vašemu srdci, ale i pohybovému aparátu. Ale nezoufejte, není potřeba držet žádné drastické diety – tato rada vyplývá z předchozích bodů. Jakmile začnete méně solit, zdravěji jíst, pravidelně pít a aktivně se hýbat, půjdou vám kila sama dolů. A s nimi i vysoký krevní tlak.

6. Přestaňte kouřit

V tomto případě se nejedná pouze o kouření aktivní, ale i pasivní. Statistiky uvádějí, že v Česku ročně na následky pasivního kouření umírá až 3 500 nekuřáků. Proto se místům, kde se kouří, vyhýbejte velkým obloukem. Riziko se týká nejen cigaret, ale i doutníků, dýmek a veškerých tabákových výrobků. V místnosti nezapomínejte dostatečně větrat a pobývejte raději na čerstvém vzduchu.

7. Nestresujte se

Zjistěte, co patří mezi největší stresory ve vašem životě, a snažte se s nimi něco udělat. Pro každého je spouštěčem stresové reakce něco jiného – pro jednoho zahlcení prací, pro jiného naopak práce málo. Naučte se o svých problémech mluvit a pojmenovávat je pravými jmény. To je začátkem úspěchu. Říká se, že nejlepší relax je pro nás ten, o kterém sníme a který si radostně představujeme. Dostatečně odpočívejte, věnujte se své rodině, svým přátelům a koníčkům.

0
Connecting
Čekejte prosím...
Poslat zprávu

Omlouváme se, ale jsme teď offline. Můžete nám zanechat zprávu.

Jméno
* E-mail
* Popište váš problém
Přihlásit

Napište nám online a vyřešíme spolu váš problém.

Jméno
* E-mail
* Popište váš problém
Jsme online!
Zpětná vazba

Zpětná vazba je pro nás důležitá, dejte nám vědět.

Jak hodnotíte průběh chatu?