Prevence a podpora zdraví v době epidemie covid-19

Co můžete udělat pro to, abyste v období zuřící epidemie zůstali zdraví? Jak můžete správnou životosprávou ovlivnit Vaši obranyschopnost?

 

Níže Vám přinášíme několik tipů:

 

Dodržujte hygienická doporučení

  • omezte zbytná setkání a vycházení mezi lidi
  • zakrývejte si ústa a nos rouškou (chráníte druhé lidi), pokud máte možnost, použijte respirátor
  • často si myjte ruce mýdlem, pokud máte možnost, používejte dezinfekci
  • předměty, které často berete do rukou, např. mobilní telefon také dezinfikujte
  • vyhýbejte se místům s vysokým výskytem lidí (trhy, oblíbené výletní destinace apod.)
  • využívejte online možností k nakupování, senioři případě nabídek dobrovolníků (skautské skupiny apod.)

 

Žijte zdravě

  • choďte na časté procházky, ideálně do přírody
  • ujděte každý den alespoň 10.000 kroků nebo cvičte 20 min doma (na youtube jsou stovky videí s návodem, jak cvičit)
  • dávejte pozor na to, co jíte (jezte více ovoce, zeleniny, omezte smažená jídla)
  • pijte denně alespoň 1,5 l vody
  • alkohol užívejte střídmě, neopíjejte se
  • spěte dostatečně dlouho, minimálně 7 hodin

 

Udržujte sociální vazby

  • buďte v kontaktu se svými přáteli, rodinami, sousedy, kolegy z práce, spolužáky, ale využívejte sociální sítě, telefony, video hovory
  • nezapomínejte na své blízké

 

Pracovní doporučení

  • pokud máte možnost pracovat z domova na home office, tak ji využijte
  • snažte se přesvědčit zaměstnavatele, aby Vám umožnil práci z domova
  • zvažte svoje nároky a očekávání na svůj pracovní výkon v tomto období

 

Cestování

  • pokud už musíte někam cestovat, doporučujeme individuální přepravu spíše, než hromadnou

 

Psychohygiena

  • omezte sledování negativních zpráv o výskytu onemocnění covid (zjistěte aktuální stav a nová pravidla a dost)
  • každý den si sepište 3 věci, za které jste vděční
  • myslete na to, co změnit můžete a co je pro vás důležité, neplýtvejte energií přemýšlením nad věcmi, které změnit nemůžete
  • věnujte se svým koníčkům a příjemným aktivitám (například čtení knih), co vám dělají radost a na které jste dlouho neměli čas
  • zkuste najít humor a krásu ve všem okolo vás, smích posiluje imunitní systém
  • používejte relaxační techniky, meditujte, či se modlete

Zdroj: www.svl.cz/informace-pro-pacienty