Vitamín C

PROČ JE VITAMÍN C TAK DŮLEŽITÝ PRO LIDSKÝ ORGANISMUS?

Pravděpodobně nejčastější větou, kterou v souvislosti s vitamínem C slýchávali současní rodiče a nyní i jejich děti, byla:” Vezmi si pomeranč, ať máš vitamíny”.

Vitamín C je svými antioxidačními účinky pro naše tělo obzvláště důležitý na podzim a v zimě, kdy často bojujeme s nachlazením. Věděli jste, že jej můžete doplnit i jinak než pomeranči?

 

Jaké potraviny obsahují  vitamín C?

Doporučená denní dávka vitamínu C je 60 mg. Pro doplnění běžně konzumujeme citrony, pomeranče, mandarinky, grapefruity. Citrusy ale nejsou jediné potraviny, které ho obsahují. Seznam vhodných potravin je mnohem různorodější.

  • černý rybíz
  • jablka, hrušky, švestky
  • kiwi
  • jahody, maliny, borůvky
  • angrešt
  • hroznové víno
  • zelí
  • růžičková kapusta
  • rajčata
  • brokolice, květák
  • špenát
  • šípek
  • rakytník
  • kopřiva

Které české ovoce má nejvíc vitamínu C?

Rekordmanem v českých zahrádkách je černý rybíz s hodnotou až 300 mg (na 100 g jedlého podílu), což je skoro trojnásobek vitamínu C obsaženého v citrusech. Podobný obsah jako rybíz má ze zeleniny například paprika. Absolutním vítězem je ale plod šípku s hodnotou 740 mg/100 g.

 

Ztráty vitamínu C

Obecně platí, že uvedené potraviny jsou pro vaše tělo nejlepší syrové, ale chápeme, že ne každý si pochutná na syrovém květáku či kopřivách 🙂

  • strouhání – díky oxidaci dochází ke snížení až o 50% již 15 minut po nastrouhání,
  • vaření – tepelným zpracováním klesá každých 5 minut obsah vitamínu C o 10%,
  • konzervace – např. sušením ovoce a zeleniny lze přijít až o 50% vitamínu C,
  • působení času – vitamín C se při nevhodném skladování (světlo, teplo) ztratí, či výrazně sníží již cca za měsíc od sklizně.

Proč je vitamín C tak důležitý? 

Vitamín C je přírodní antioxidant, pomáhá tělu s regenerací a posiluje imunitu. Je potřebný pro správné vstřebávání železa, stimuluje tvorbu bílých krvinek a vývoj kostí, zubů a krvinek. Podporuje růst, zajišťuje pevnost cév, snižuje krevní tlak a hladinu cholesterolu i riziko krevních sraženin. Zároveň pomáhá hojit rány a popáleniny.

Nedostatek vitamínu C se projevuje únavou, slabostí a bolestí svalů, náchylností k infekčním onemocněním a krvácením z dásní. Extrémní nedostatek se projevuje jako kurděje, tedy chudokrevnost. Člověk s extrémním nedostatkem vitamínu C trpí vypadáváním vlasů a zubů, krvácením a otokem dásní, častými infekcemi, křehkostí kostí a žaludečními vředy.

 

Lze se vitamínem C předávkovat?

Můžeme vás uklidnit, nic takového se nestane. Vaše tělo nadbytek vitamínu bez problémů vyloučí.